Voetbalweekend - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Julius Braun - WaarBenJij.nu Voetbalweekend - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Julius Braun - WaarBenJij.nu

Voetbalweekend

Blijf op de hoogte en volg Julius

10 November 2014 | Malawi, Rumphi

Dit weekend was een voetbalweekend. Maud was met de twee Duitse studentes naar het strand bij Lake Malawi. Ik besloot daarom dit weekend m'n voetbalvrinden op te zoeken. Gibson, Green en Tumbi (Gibson's oudere broer). Voor jullie informatie, Gibson is 24, Green is 32(heeft zelfs gezin) en Tumbi begint ook de 30 te naderen(ook een gezin). Dan besef ik me ineens dat ik nog maar een knulletje ben van 18, alhoewel ik me de laatste tijd niet zo heb gevoeld. Rumphi is de thuishaven van Rumphi United, waar ik inmiddels een trouwe supporter van ben geworden. Onder de harde kern van Rumphi United is mijn reputatie me vooruit gesneld. Ik ben de eerste Asungu supporter, dus dat verbaast me niet. Ze vinden het geweldig dat ik mee doe met de trainingen. Mijn naam onder de harde kern is: Juli Iniesta, omdat ik naar wedstrijden en trainingen altijd een Iniesta shirt draag. Ah Juli! Matandara! Eey ziribwino! Ik kan inmiddels de lokale taal, tumbuka, ook wat beter volgen en zelfs een paar woorden meepraten. Zaterdag speelde Rumphi tegen de Euthini Pirates. Vorige keer dat deze twee clubs elkaars pad kruisten verliep het niet zo soepel, de Euthini Pirates hebben toen het Rumphi team met panga knives(soort zwaarden) bedreigd omdat ze niet wilden verliezen. De stakkers kunnen namelijk niet zo goed voetballen als de spelers van Rumphi United. Deze match won Rumphi United echter met 7-1 van de Euthini Pirates. Totale vernedering voor hen en grote Triomf voor ons! De sterspeler van deze wedstrijd was Mizaya, 5 goals. Ik ben na de wedstrijd dan ook gelijk naar hem toegegaan om hem met z'n succes te feliciteren, onderweg naar hem feliciteerde ik uiteraard ook de andere spelers Rumphi United. Die ken ik namelijk voor het grootste gedeelte wel, zoals Pjuku the Captain, Arthur (collega timmerman van Mathunka), Jeremiah (bakker van Mathunka), Norbert en Ramec. Na de wedstrijd hebben we de overwinning goed gevierd. Veel chibuku, lokaal bier (beschreven in m'n vorige blog). Ik besloot dit keer gewoon mee te drinken. Het was een succes! Gister, dus zondag speelde Rumphi ook een wedstrijd, tegen Mzuzu City. Dit was echter een goede tegenstander. We verloren met 2-0... Iedereen was in een droevige stemming en frustraties liepen hoog op. Op een gegeven moment sloeg de sfeer om door de keeper van Mzuzu City, hij was tijd aan het rekken door de bal expres verder weg te schoppen toen hij uit ging. Dit leidde uiteindelijk tot een massale vechtpartij. Hoe fout dit ook mag klinken, ik zeg het lekker toch: ik vond het geweldig om mee te maken. Het was een moment van broederschap. Je moet je voorstellen: een horde Afrikaanse voetbalkasten die op elkaar in rennen na een hevig uit de hand lopende discussie. Zoals ik toen uitriep van verbazing: this is unreal! Zoiets zou ik me nooit in Nederland kunnen voorstellen.. Maar ja Nederland is nu ver weg en ik zit in hartje Afrika. Malawi.

  • 10 November 2014 - 23:08

    Liesbeth Tomassen:

    Het is duidelijk dat Afrikaans voetbal niet zo heel veel verschilt van het Nederlandse, behalve dan dat wij hier een tuchtcommissie hebben. Hopelijk worden de messen getrokken voor de chibuku op tafel komt.
    Prachtig Julius hoe snel je je verbonden voelt met je makkers.
    Je weekenden zijn wel heel gevarieerd, van Livingstonia waar je stil wordt van ontzag voor de prachtige natuur, we horen dan een bijna filosofische Julius, naar de harde kern van Rumphi United.
    Dat zorgt er natuurlijk wel voor dat je met beide benen op de grond blijft staan.
    We zijn ook een beetje benieuwd naar je dagelijkse bezigheden, vind je daar ook uitdaging in?

    Dag lieve Julius, tot de volgende keer kus van opa Gerard en Oma Liesbeth

  • 12 November 2014 - 08:18

    Jeroen :

    Hoi neef,
    omdat je in Nederland natuurlijk niet zo veel ervaring hebt opgedaan met voetbal hierbij wat tips :-)
    - buitenspel is het als de mens die de balt aanneemt op het moment van passen geen speler van de tegenpartij meer achter zich heeft;
    - bij het ingooien moeten je beide voeten op de grond blijven staan en je gooit uit de nek;
    - belangrijk: de scheids heeft altijd gelijk.
    - supporters zingen veel en hebben altijd een yell paraat: misschien kan je starten om je maten de yell "olé olé olé aan te leren; Wat ook goed werkt is gewoon de naam Rumphi stevig stotend te schreeuwen: Rumphi rust Rumphi rust Rumphi enz. (evt. Trommel er bij).
    Zonder gekheid nu: mooi dat je in je vrije tijd zo lekker bezig bent en contacten hebt. De tijd zal wel omvliegen met al die nieuwe ervaringen en kennismakingen. Tof hoor.
    Gr. Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

vrijwilligerswerk in Malawi

Recente Reisverslagen:

14 December 2014

Naar huis!

08 December 2014

Deze week geen blog!

02 December 2014

Bedankt!

01 December 2014

BAOW! Stenen op het dak.

23 November 2014

...hertjes, aapjes, sachets en doodskisten!
Julius

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 10646

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

29 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Oktober 2014 - 18 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: