Besef van tijd - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Julius Braun - WaarBenJij.nu Besef van tijd - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Julius Braun - WaarBenJij.nu

Besef van tijd

Door: Julius

Blijf op de hoogte en volg Julius

03 November 2014 | Malawi, Rumphi

Ik ben de tijd van ons verblijf hier tot nu toe een beetje kwijt geraakt. Dit komt denk ik omdat ik niet meer zoveel nadenk over m'n terugkomst. Ik leef met de dag en zie wel wat er op m'n pad komt. Alleen maar gave dingen tot nu toe:) Ook ben ik er achtergekomen dat de naam van m'n vrind Atta, eigenlijk Arthur is. Ze spreken het hier gewoon onverstaanbaar uit.. Arthur voetbalt bij het lokale voetbalteam van Rumphi(een team met hoog niveau en agressieve speelstijl). Hij vroeg of ik een wedstrijdje mee wilde doen, dat wilde ik wel! Ik dacht: ach, zo goed kunnen ze hier toch niet zijn? Nou, daar had ik het mooi mis, ik werd er helemaal uitgespeeld. Ik ben zelf van mening dat dit onder andere komt door de harde grond(zand en steen) en mijn bijbehorende valpartij (van die heerlijke schaafwonden houd je er hieraan over). Ik weigerde echter te stoppen met de wedstrijd want dan zou ik als een typische zwakke asungu (blanke) overkomen en dat kan ik gewoon niet hebben. Dus zo heb ik de wedstrijd uitgespeeld, 5-1 gewonnen! Ze vonden het echt geweldig dat ik mee gedaan had en vroegen of ik voortaan mee wilde trainen! Na de wedstrijd zijn we gaan drinken, Chibuku, dat drinken ze hier. Ik heb het geproefd en daar bleef het ook bij want het was alsof je pap met alcohol dronk.. Aan het einde van de avond werd ik door het hele voetbal team naar Mathunka terug geëscorteerd omdat ze zeker wilden weten dat ik veilig thuis zou komen.
Dit weekend ben ik ook mee geweest op de Livingstonia tour. Dat was echt heel gaaf! Ik heb er dingen gezien die niet met woorden te beschrijven zijn. Uitzichten waar ik gewoon uren naar heb zitten kijken, ik vond het erg jammer dat ik geen screenshots kon maken met m'n ogen want foto's zijn nooit zo mooi als de werkelijkheid. Dit was in Lukwe, we sliepen daar in zogenaamde 'eco lodges', huisjes gemaakt van een paar planken boven afgronden van kilometers.. Desalniettemin was dat ook een super ervaring! Er slingerde ook apen rond! Daarna zijn we naar Lake Malawi geweest voor een frisse duik! Achteraf vertelde de gids ons dat er krokodillen in Lake Malawi rond zwemmen.. Ik twijfel hier echter nog steeds aan....... Toen we vertrokken merkte ik ook op dat m'n rug verbrandt was, niet zomaar verbrand, maar echt verbrand. Zo erg dat ik er de hele nacht niet van geslapen heb, niet leuk, maar het hoort erbij.. Ik ben dus ook erg moe, ik rond daarom nu m'n blog voor deze week af omdat ik een dutje ga doen!

Nog een belangrijk ding om te melden,
Nieuwe vriend gemaakt: Brian, een primary school teacher, met wie ik elke zondagavond voetbal international kijk bij hem thuis op BVN. Hij was onze gids en vierde gister zijn 14 jarig huwelijk met z'n vrouw. Desondanks heeft hij toch het weekend met ons doorgebracht in Livingstonia.. Wat een prachtvent!

  • 03 November 2014 - 17:54

    Liesbeth Tomassen:

    Mooi hoe je voelt hoe relatief het begrip tijd is. In je huidige situatie heeft tijd een heel andere lading. Je kunt het zelfs een beetje loslaten.
    Ja jongen die Afrikanen denken waarschijnlijk dat in iedere Nederlandse kerel iets van
    een Cruijff of Gullit schuilt.
    Stoer dat je je ondanks builen en schaafwonden niet hebt laten kennen. Wat een watjes trouwens de Nederlandse voetballers op hun geschoren grasvelden.
    Echt kameraadschap van het elftal om er voor te zorgen dat je weer veilig thuis kwam.
    Ook voor het thuisfront een prettige gedachte.
    Je tour naar Livingstonia zal onvergetelijk voor je zijn. Ik begrijp dat je ervaringen bijna niet in woorden te vangen zijn. De foto's die je stuurde geven ons een beetje beeld bij het verhaal. Je zult ons er later zeker ook over kunnen vertellen.
    Fijn dat je naast Arthur ook in Brian een vriend gevonden hebt.
    Lieve Julius, als altijd kus van opa Gerard en oma Liesbeth

  • 04 November 2014 - 09:55

    Margreet:

    Dag jongen, wij zijn het besef van de tijd dat je in Malawi bent, ook een beetje kwijt.
    Het lijkt al vééél langer geleden dat we jullie door de douane zagen gaan..
    Blijf jij maar lekker in het NU leven, heel goed! Alles wat je meemaakt moet je ook allemaal verwerken.
    Het is heerlijk dat je er zo ontzettend van geniet Juul!
    We hebben t één en ander gelezen over Livingstone.. wat is het toch interessant dat er door alle eeuwen heen pioniers bestaan, die het grote onbekende opzoeken en daarmee alle ontberingen trotseren. Leuk om een flard van jouw impressies via de foto's te zien!! Maar zoals je zegt: de allermooiste waarneming geschiedt via je eigen zintuigen.. nou, daar ben jij een kei in!!
    Zo te horen zorg je goed voor jezelf en voor elkaar! En dat is mooi.
    dag Juul! Liefs van papa, Caat en mama

  • 06 November 2014 - 14:31

    OpaH & OmaA:

    Jambo, Mistah Carpentah, sir!
    Kijk, dít is nu de enige echte authentieke 'Stanley Livingstone'-experience: door mensen om je heen op handen gedragen, geschaafd en gekneusd van lijf en leden, onverschrokken boven kilometers diepe afgronden balanceren, met ogen op steeltjes volkomen flabbergasted en ademloos opgaan in de overweldigende natuur, en daarna tóch ongeacht alle krokodillen in turquoise water zweven, en daarbij een dieprode rug oplopen, en dàn nog een nieuwe vriendschap sluiten........ YOU'VE GOT IT, THAT'S IT, MAN!!! Vraag maar aan OmaA - die heeft zelf ook eens een dieprode rug opgelopen, aan de Java zee, weet je wel, waar ze ondanks alle waarschuwingen heel erg eigenwijs urenlang op haar lieftallige hurkjes in de azuurblauwe zee zat omringd door het wonderschoonste koraal - ademloos en in diepe trance verzonken in de natuur; ze kan er nog steeds met emotie over vertellen (en als je het netjes vraagt wil ze je die rug misschien nog wel eens laten zien ook). Wie aan zó'n ervaring nog geen dieprode rug overhoudt (YOLO!) weet niet wat een OIYLTE is!!!!
    Ik wil je nog wel meer vertellen en ook het een en ander nieuwsgierig vragen, maar dat wordt nu te lang. Dat schrijf ik je binnenkort wel per e-mail, als dat kan. Dus: houd niet alleen alle voetbalwedstrijden maar ook je mail in de gaten!
    Heel veel plezier en verbazing toegewenst, met de hartelijkste groet en de bekende omarming met klopbewegingen op de rug (dat kun nu toch wel weer?
    Liefs, OpaH en OmaA.

  • 08 November 2014 - 14:10

    Marleen Braun:

    Julius, ik proef uit je schrijven dat je al net zo gelukkig wordt van het Afrika-gevoel als ik dat altijd werd. En te gek dat je leuke mensen ontmoet. Ik heb Livingstonia zo'n 25 jaar geleden bezocht en het was een van de vele hoogtepunten tijdens mijn reis. Mijn Laka Malawi ervaring was dramatisch doordat ze mij verkeerd hadden vast gemaakt aan de parashute voor parasailing and so zaten mijn armen knel. Daarna goed dronken geworden tegen de pijn. Misschien een advies voor als je weer erg verbrand?!
    Geniet Julius, want de tijd gaat altijd te snel en er os zoveel te zien en doen. Zo'n land gaat in je bloed zitten en je raakt het nooit meer kwijt. Gelukkig maar! Liefs, Marleen

  • 08 November 2014 - 23:17

    Corine En Jeroen :

    Ha neef, adembenemende foto's. Toen we je foto op het strand zagen wisten we gelijk dat ze ook een sportschool hebben daar. Wat een brede schouderpartij :-). Wat zie je er enorm happy uit. Je blog is heel leuk om te lezen, je schrijft heel goed. Misschien moet je daar meer meedoen. Vaker een blog ;-)? Leuk om te lezen dat je zo'n voetbalfanaat wordt. Kan ik eindelijk een keer met jou en Bram naar de voetbal. Haal jij je vader over? We hopen dat het met je rug weer wat beter gaat. Groeten uit Voorhout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

vrijwilligerswerk in Malawi

Recente Reisverslagen:

14 December 2014

Naar huis!

08 December 2014

Deze week geen blog!

02 December 2014

Bedankt!

01 December 2014

BAOW! Stenen op het dak.

23 November 2014

...hertjes, aapjes, sachets en doodskisten!
Julius

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 10645

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

29 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Oktober 2014 - 18 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: