eerste indruk - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Julius Braun - WaarBenJij.nu eerste indruk - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Julius Braun - WaarBenJij.nu

eerste indruk

Blijf op de hoogte en volg Julius

20 Oktober 2014 | Malawi, Rumphi

Nou... Het is inmiddels vier dagen geleden dat we aangekomen zijn. We kwamen aan in het weekend, dus dat betekende dat we eerst 3 dagen vrij hadden. Kan ook niet anders, want in het weekend gebeurt er echt helemaal niets. Dus we hebben de eerste dagen vooral verkend. De omgeving hier is echt prachtig, een tropisch paradijsje kan je het wel noemen. Dan heb ik het echter wel over Mathunka, niet over de rest van Malawi. Als je het typische Malawiaanse landschap kort moet samenvatten met een woord kom ik uit op dit: oranje. Er is heel veel droogte en zand. En het zand is oranje. De eerste dag kwamen we in de avond aan, dus het was pikkedonker waardoor we niet echt iets konden. Want donker hier is ook echt heeeel erg donker. Toen we dag 2 wakker werden zijn we uiteraard gelijk gaan verkennen op Mathunka, vooral de lokale werknemers spraken mij erg aan, hele aardige mensen die altijd bereid zijn om je te helpen. Dag 3 was nog interessanter want toen zijn we in de ochtend naar Rumphi gelopen (iets wat je een stad zou kunnen noemen op ongeveer een half uur lopen afstand). Onderweg kwamen langs allemaal dorpjes en er waren wat jongeren die wat naar me riepen: Asungu! Asungu! Dat betekent in het Engels: White person. Eerst was ik een beetje beledigd omdat ik de betekenis niet van het woord niet wist, maar later dacht ik: ach ja... Boeie. Eenmaal in Rumphi aangekomen kwamen we terecht in een grote chaos wat een stad/gemeente was. Desalniettemin was de sfeer daar opperbest en waren de mensen aardig. We hebben wat rond gekeken maar na een uurtje hadden we het wel gezien. We besloten de fiets taxi terug te nemen voor een heeeel klein bedrag(400 kwacha). Dat was echt een leuke ervaring, zo achter op een gammel fietsje, zittend op een kussentje. Het was een succes! Vandaag ben ik eindelijk begonnen met dingen doen! Ik heb de hele ochtend gewerkt aan een kast in de werkplaats samen met de lokale timmerman, Atta. Ze maken hier meubilair en verkopen dat dan weer door wat zorgt voor een deel van het inkomen voor Mathunka. Rond de lunch, toen ik een peukie stond te roken met Atta in de werkplaats zette ik ook een muziekje op, en voor ik het wist stond er een hele groep van ongeveer 15 man mee te luisteren. Ik vraag me hierdoor af of ze hier überhaupt de mogelijkheid hebben om muziek te luisteren. Het was een erg leuke ervaring! Maar zoals de titel al zegt: dit is nog maar een eerste indruk en ik zal elke maandag m'n blog updaten.

Nog een ding: alle insecten hier zijn tien keer groter dan in Nederland. Dat geldt dus ook voor de spinnen. Zo groot als je hand.... En sommige hebben zelfs kleurtjes!

  • 21 Oktober 2014 - 13:01

    Mama-nkoko Ammemarie:

    Leuk dat je al zo snel je eerste indrukken wilt delen, asungu. Uit eigen ervaring kunnen we ons voorstellen hoe volkomen anders en levendig alles op je overkomt. Gave foto ook, achter op die fiets. Ziet er al heel gesetteld uit, alleen de tropenhelm ontbreekt. Hier stormt het nu en slaat de regen tegen de ramen. Dan maar liever Goliathspinnen,,,, Groeten aan Atta en Pete, liefs, jambo, ook van mzee Henk.

  • 23 Oktober 2014 - 10:13

    Hans Braun:

    Leuk verhaal.Spannend allemaal. Succes,Groet opa hans

  • 23 Oktober 2014 - 12:00

    Liesbeth Tomassen:


    Wat heb je je eerste indrukken mooi beschreven. Samen met de foto's krijgen wij een beeld van je leven in Malawi. Favoriete foto: de fietstaxi met jouw blije koppie achterop direct gevolgd door de "arbeider" onder de takkenbos. Krijgen de indruk dat je lekker ambachtelijk bezig bent, leuk dan komt er echt iets uit je handen.
    Die spinnen moet ik nog aan wennen!
    Kus, ook van opa, oma Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Rumphi

Mijn eerste reis

vrijwilligerswerk in Malawi

Recente Reisverslagen:

14 December 2014

Naar huis!

08 December 2014

Deze week geen blog!

02 December 2014

Bedankt!

01 December 2014

BAOW! Stenen op het dak.

23 November 2014

...hertjes, aapjes, sachets en doodskisten!
Julius

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 10644

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

29 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Oktober 2014 - 18 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: